zondag

Einde van seizoen 4 in de Creuse

Het einde van seizoen 4 in de Creuse is aangebroken. We kunnen wel zeggen dat 2022 het eerste "normale jaar" is geweest sinds dat we in 2019 met onze chambres d'hôtes in Mourioux zijn begonnen. Dit jaar hebben we namelijk vanaf het begin van het seizoen in april al gasten (mogen) ontvangen. Dit in tegenstelling tot het opstartjaar 2019 en de 2 coronajaren 2020 en 2021. Tijdens de coronajaren konden we met name in de 3 zomermaanden gasten ontvangen. In het voor- en naseizoen hadden we in Frankrijk namelijk geheel of gedeeltelijk te maken met lockdowns.

Dit jaar waren de coronaproblemen weliswaar grotendeels opgelost, maar nu kregen we weer te maken met nadelige gevolgen door de energiecrisis. De kosten voor energie zijn enorm gestegen, maar daarnaast ook die van de boodschappen voor het avondeten en het ontbijt die de gasten bij ons nuttigen. Kosten die je niet altijd zomaar kan gaan doorbelasten aan de gasten. We hebben zelfs gehoord dat eigenaren van andere chambres d'hôtes zijn gestopt met het aanbieden van table d'hôtes vanwege de stijging van alle kosten. Het moet natuurlijk wel rendabel blijven.

Terugblik op het hoogseizoen

Het hoogseizoen zijn de maanden juli, augustus en september. We hebben weer veel nieuwe maar ook bekende gasten mogen verwelkomen. Van de bekende gasten geven sommigen ook aan dat ze ons inmiddels als hun familie beschouwen, hetgeen toch wel een compliment is. Er zijn zelfs Franse gasten die ons bij hun thuis uitnodigen, mochten we een keer in de buurt zijn. Een zeer sympathiek gebaar. Dit zijn de gasten die we bij de voornaam en met "jij" aan mogen spreken. In Nederland is dat heel gewoon en zijn we daar niet zo moeilijk in, maar in Frankrijk is dat niet vanzelfsprekend. Het gaat er hier toch wel wat formeler aan toe. Tja, zo heeft ieder land zijn eigen gewoontes. En het één is natuurlijk niet beter dan het andere. Het is maar wat je gewend bent.

Dit jaar hebben we een mooie zomer gehad, maar ook een mooie nazomer. Tot en met begin november is het zeer aangenaam weer geweest. Onze gasten hebben er ook van genoten dat ze na aankomst nog heerlijk in de tuin konden vertoeven voor het avondeten of nog even een wandeling konden maken in de omgeving.

Werkzaamheden na sluiting van het seizoen

Wanneer de laatste gasten zijn vertrokken, dit jaar hele goede vrienden uit Nederland, dan is het binnen en buiten weer tijd voor de najaarsschoonmaak. Denk daarbij niet alleen aan schoonmaken, maar ook bijvoorbeeld het omwisselen van zomerkleding voor winterkleding, decoratie in huis vervangen en de kaarsen weer tevoorschijn halen. En wat betreft de buitenklusjes: Alle zitjes in de tuin opruimen, het rapen en afvoeren van overtollig en verrot fruit uit de fruitbomen en natuurlijk het gras maaien, want door het mooie weer blijft dit ook langer doorgroeien dan normaal. Zo blijven we lekker bezig en in beweging. Overigens hebben we dit jaar veel appels uit eigen tuin kunnen eten. De kwaliteit is niet ieder jaar hetzelfde, maar dit jaar waren ze heerlijk. Helaas groeiden er dit jaar nagenoeg geen kersen en pruimen aan de kersen- en pruimenboom.

Terugkijkend kunnen we constateren dat het seizoen weer snel voorbij is gegaan. Opnieuw kijken we terug op een mooi seizoen met voornamelijk hele leuke en sympathieke gasten. We hebben ons best gedaan om iedereen weer een zorgeloos en gezellig verblijf te bezorgen, hetgeen volgens ons, gezien de reacties en positieve reviews op Google en de verschillende boekingssites weer goed gelukt is 😃👍.

Tenslotte wensen wij iedereen een zorgeloze, koudeloze en gezonde winter toe!

Overnachten bij Nederlanders in Frankrijk

Appelboom
1 van de laatste (verrotte) appels in de appelboom

bladeren zijn weer uit de bomen
De meeste bladeren zijn weer uit de bomen. Echt herfst!

koeien nog niet op stal
Gelukkig is het nog niet te koud en hoeven de koeien nog niet op stal.

schapen genieten nog van het buiten
Ook de schapen genieten nog van het buiten zijn.

de prachtige natuur
Een foto van de prachtige natuur in de omgeving.

Dans la Creuse

donderdag

April, mei en juni

Vergeleken met het voorjaar in 2020 en 2021 dat overheerst werd door corona, hebben wij in april, mei en juni 2022 al een flink aantal gasten mogen ontvangen. Je merkt dat de mensen enorm behoefte hebben om er weer op uit te gaan. Sommige mensen kiezen er met name voor de taal bewust voor om te gaan overnachten bij Nederlanders in Frankrijk.

Onze gasten in het voorjaar

Een speciale doelgroep die hier overnacht zijn de pelgrims. De Nederlandse, Vlaamse en Duitse pelgrims die hier vanaf april tot nu toe hebben overnacht, hadden hun reis naar Santiago de Compostella vaak al gepland voor het voorjaar van 2020. Alle voorbereidingen waren gedaan en de rugzak stond al klaar. Maar helaas, zij moesten hun wandeltocht nog 2 jaar uitstellen. Vorige week hadden wij hier een gast uit Wallonië. Hij kwam met de motor, op zich niet vreemd want we krijgen wel meer motorrijders te gast in onze chambres d'hôtes, maar deze motorrijder was onderweg naar......Santiago de Compostella. Dit hadden we nog niet eerder meegemaakt, een pelgrim op de motor. Hij kwam zowel op de heen- als terugreis bij ons overnachten. Hij heeft de reis vanaf zijn woonplaats in België en weer terug in precies 1 week gemaakt. Dat doen de wandelaars en fietsers hem uiteraard niet na :).

Maar ook andere gasten, zoals gepensioneerde Fransen, overigens niet altijd mensen "op leeftijd", want in Frankrijk is de pensioengerechtigde leeftijd nog steeds een stuk lager dan in Nederland, hebben weer zin om te gaan wandelen en fietsen in de Creuse, waar je nog kunt genieten van de ongerepte natuur en je de stilte nog vaak kunt horen. Sommige gasten die de Tour de Creuse gaan fietsen kiezen ervoor om hun fietstocht vanaf ons te starten. Ze komen dan met de auto uit een ander deel van Frankrijk naar ons toe rijden en laten hun auto op de parkeerplaats bij ons huis staan gedurende de 7 dagen dat ze de tocht maken.

Oldtimer show in Vieilleville

De laatste oldtimer show in Vieilleville was in 2019. Begin juni was het na 3 jaar weer zover. Het is altijd een waar spektakel. De hele omgeving komt er op af. Niet alleen oude auto's maar ook oude landbouwvoertuigen en stoomlocomotieven staan er te blinken, met dank aan de trotse eigenaren. De plaatselijke drumfanfare is ook altijd van de partij voor een muzikaal intermezzo. En uiteraard wordt er voor de inwendige mens ook goed gezorgd. Op 10 juli is er een oldtimer show in Ahun, ook in de Creuse. Foto's van de oldtimer show in Vieilleville vindt u hieronder.

Informatie als u met de auto op vakantie gaat naar Frankrijk

De zomervakantie in Frankrijk begint officiëel op 7 juli en eindigt op 31 augustus. In die periode gaan de Fransen er massaal op uit, al dan niet in eigen land. Het is een algemeen bekend gegeven dat Nederlanders ook graag op zomervakantie gaan naar Frankrijk.

Om te voorkomen dat u in ellenlange files belandt is het niet aan te bevelen om op zwarte zaterdagen te reizen naar uw vakantiebestemming. Dit jaar zijn er 5 zwarte zaterdagen in Frankrijk: 9, 23 en 30 juli en 6 en 13 augustus. De verwachting is dat 30 juli en 6 augustus de drukste dagen zijn.

De ringweg van Luik (E25) van 4 juli tot 23 augustus dicht in verband met herstelwerkzaamheden. De afsluiting is in beide richtingen bij de Cointetunnel, tussen de afritten 38 en 39. Voor meer informatie hierover en voor omleidingen kijk op: Ringweg Luik .

Total Energies geeft zomerkorting aan de pomp op de Franse snelwegen. Voor meer informatie: Brandstofkorting

Wij wensen iedereen een hele fijne en zorgeloze zomervakantie!

Au revoir chez Chambres d'hôtes / Bed en Breakfast Dans La Creuse

oude oldtimer
Citroën Deux chevaux

oude auto

starten met slinger

dinsdag

Vierde seizoen in de Creuse

Het vierde seizoen in de Creuse gaat binnenkort alweer van start. De winter is voorbij, de lente is begonnen. We genieten volop van de ontluikende natuur en de warmte van de voorjaarszon. Dat Koning Winter komend weekend waarschijnlijk nog even een bezoekje komt brengen, mag de pret niet drukken.

Uiteraard zijn we net als iedereen heel erg blij dat de corona pandemie (zo goed als) voorbij is, tenminste........ Dat daarvoor in de plaats de oorlog in Oekraïne is gekomen maakt ons soms iets minder positief gestemd. Deze oorlog raakt iedereen. Allereerst de inwoners van Oekraïne die op welke manier dan ook slachtoffer zijn van het oorlogsgeweld. Voor hen is het het allerergste. Maar daarnaast heeft de oorlog ook wereldwijd (financiële) gevolgen. In 2020 en 2021 zijn er minder mensen op vakantie gegaan (naar het buitenland) vanwege de corona pandemie. Laten we hopen dat de oorlog wat dat betreft geen roet in het eten gaat gooien voor de vakanties in 2022!

Voordat een nieuw seizoen start zijn er altijd weer genoeg klusjes te doen in onze bed en breakfast, zowel binnen als buiten. Alles wordt weer goed onderhanden genomen en grondig gereinigd zodat de gasten in een schoon en fris verblijf komen. Eén van de klusjes in huis is het schoonmaken van de matrassen met een stoomreiniger. Een mooie en onmisbare uitvinding, een apparaat dat we regelmatig gebruiken, niet alleen voor het reinigen van de matrassen.

Doordat het in de winter in de nacht veel gevroren heeft, is het gras nog niet heel erg hoog, maar de achtertuin is inmiddels wel aan een maaibeurt toe. We hebben een thermische grasmaaier dus je hoeft zelf niet heel veel moeite te doen om het apparaat over de grasmat te laten voortbewegen. Maar als je het gras gemaaid hebt dan heb je je beweging voor die dag wel weer gehad, zo'n 10.000 stappen.

Daarnaast hebben we de pergola in de tuin op een andere plek gezet. Hij staat nu aansluitend aan het terras en is nu ook overkapt. Lekker als bescherming tegen de zon, maar ook als het een beetje regent hoef je voortaan niet meer gelijk naar binnen te vluchten.

Hoe dan ook, we hebben weer zin om te beginnen met ons vierde seizoen in de Creuse. Vanaf april zijn we weer open. Dus wie er zin heeft in een relaxte, zorgeloze en rustige of actieve vakantie in Frankrijk, is van harte welkom in onze chambres d'hôtes

Meer informatie vindt u op Dans la Creuse. Mocht u niet op al uw vragen een antwoord kunnen vinden, neem dan gerust telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail (info@danslacreuse.com).

Soyez les bienvenus! A bientôt!

Eric en Joyce

P.S. En ja hoor Koning Winter is inderdaad langs gekomen met een aardige laag sneeuw. Zie de foto's hieronder die vanochtend (zaterdag 2 april) in de achtertuin zijn genomen.